Burgemeester Bouke Arends geeft aftrap Santarun 2019

Opnieuw een record bij de Westlandse Santarun: de derde versie bracht zaterdag ruim € 16.000  op. Ondanks winderige kou en regen renden en wandelden zo’n 360 als kerstman verklede deelnemers door Naaldwijk. Twintig procent meer dan vorig jaar.

Santarun Day is een een initiatief van twee lokale Rotaryclubs, Westland en Westland Polanen. De opbrengst is zowel voor goede doelen ‘ver als dichtbij’. Dat betekent dat het Santa-geld deels gaat naar kindertehuizen in het Roemeense Sibiu, waar voornamelijk meervoudig gehandicapte (wees)kinderen wonen.

De andere helft is voor de Voedselbank Westland. Dat bedrag wordt gebruikt om de ‘bankklanten’, net als veel andere Westlanders, iets extra’s in de vorm van een kerstpakket te geven.

Het derde Santafeestje werd officieel ‘afgevlagd’ door de Westlandse burgemeester Bouke Arends. Daarna was het de kerstman die in een tuktuk het ‘rode volk’ de route aangaf. Ook deze keer viel weer op dat veel kinderen en (groot)ouders meeliepen, ondanks de lage gevoelstemperatuur.

De wandelroute van 2,5 kilometer was uitgezet in Naaldwijk; de renners liepen hetzelfde traject twee keer. Die werden halverwege op het Wilhelminaplein extra door het publiek aangespoord.

Bij de finish was er voor alle Santa-deelnemers een medaille; de snelste renner was de 22-jarige Berry van der Linden uit Maasland. Na de medaille-uitreiking hield  spreekstalmeester Jeroen Toet met zijn ‘walking talk’ de aanwezigen warm.

Daarbij hielpen ook 40 liter chocolademelk, 60 liter erwtensoep en tientallen liters glühwein. De klinkende sambaklanken van de slagwerkgroep van Phoenix en Pius X hielden de aanwezigen eveneens in beweging. Dat lukte ook met de muziek van DJ Eeft van der Ende.