Westland – Op zaterdag 15 december wordt in Naaldwijk voor de tweede keer de Santarun gehouden. Dat is een manifestatie waarbij honderden jonge en oude deelnemers het centrum van deze Westlandse kern knalrood kleuren.
Anders gezegd, massaal verkleed in kerstmanpakken voor het goede doel geld verzamelen. Vorig jaar, tijdens de eerste versie, deden er zo’n 250 Westlanders mee, dit jaar hoopt de organisatie het dubbele te halen.

Nieuw is dit keer dat er een aparte ‘run’ is voor renners en een voor rustige lopers, zoals ouderen en kinderen. Vorig jaar liepen die twee groepen nog door elkaar. De wandelaars blijven in het centrum van Naaldwijk en de runners krijgen een circuit door en net buiten het centrum.
De twee afstanden zijn 2,5 en 5 kilometers, de warming-up is om 13.30 uur en het startschot om 14:00 uur op het Wilhelminaplein. Alle deelnemers ontvangen bij inschrijving een eigen rode ‘santapak’ en krijgen na afloop een herinneringsmedaille. Deelnemen kost 15 euro; kinderen (tot en met 12 jaar) 10 euro.

Santarun is een initiatief van twee lokale Rotaryclubs, Westland en Westland Polanen. De opbrengst gaat zowel naar ‘ver als dichtbij’. Dat betekent dat het Santa-geld deels gaat naar kindertehuizen in het Roemeense Sibiu, waar voornamelijk meervoudig gehandicapte (wees)kinderen wonen.
En verder naar de lokale Voedselbank Westland. Daarbij zal het geld worden gebruikt zodat ‘bankklanten’, net als vele andere Westlanders , ook een kerstpakket krijgen, iets extra’s met wat lekkers.

Inmiddels hebben zich ook al bedrijven aangemeld die ‘gewoon’ sponsoren of die met hun personeel gaan wandelen of rennen. Informatie en aanmelden: