Rode kerstmannen halen € 12.000 op

De eerste Westlandse Santarun heeft zaterdag ruim € 12.000 euro opgebracht. Daartoe renden en wandelden bijna 350 als kerstman verklede deelnemers dwars door het centrum van Naaldwijk.

De opbrengst gaat naar twee goede doelen: Kindertehuizen in het Roemeense Sibiu, waar voornamelijk meervoudig gehandicapte (wees)kinderen wonen en de Stichting Westlands Hoop die kinderen met een levensbedreigende aandoening ‘de dag van hun leven’ aanbiedt. De bijzondere sportieve manifestatie, met het motto ‘Voor kinderen hier én daar’, is een initiatief van de Rotaryclubs Westland en Westland Polanen.

‘Losgebeld’
Het Santafeestje werd ‘losgebeld’ door burgemeester Agnes van Ardenne, die daarvoor de bel van de Echte Santa had geleend. De laatste was kort daarvoor in zijn Tuk-Tuk gestapt om letterlijk voor de troepen uit te rijden en de route aan te geven. “Westlanders en goede doelen horen bij elkaar, dat staat voor mij vast,” reageerde de burgemeester.

De ‘rode regen’, met opvallend veel kinderen en ouders, trok daarna snel én langzaam van de Stokdijkkade langs de Rembrandtstraat, Prinses Julianastraat, achter De Tuinen, via het Zuideinde, de Anjerlaan, de Kruisweg weer naar het centrum en de finish.

Napraat
Daar was na de medaille-uitreiking voor de Santadeelnemers een gezellige ‘napraat’ met spreektstalmeester Jeroen Toet. Maar ook met 100 liter chocolademelk, 60 liter Glühwein en 60 liter erwtensoep, oliebollen en een goodiebag met vers fruit. Het geheel werd muzikaal aangekleed door het popkoor Live Voices.

Santarun Westland op 16 december 2017

Wat is de Rotary Santarun?

Honderden als kerstman of kerstvrouw verklede deelnemers rennen of wandelen het 3 kilometer lange parcours door het centrum van Naaldwijk en zamelen hierbij geld in voor twee goede doelen met als thema “Voor Kinderen hier én daar!”.
Dat is de Santarun die Rotaryclubs Westland en Westland-Polanen gezamenlijk organiseren op zaterdag 16 december. We verzamelen om 13.30 uur vanaf de Stokdijkkade (nabij oude pand Gemeentehuis), na een warming-up zal Burgemeester Van Ardenne om 14.00 uur het startsein geven. Na afloop is er voor alle deelnemers (gratis) chocolademelk, erwtensoep, glühwein en fruit beschikbaar. Er is muziek en vooral een gezellig sfeertje.

Wie lopen de Rotary Santarun?

Iedereen uit het Westland natuurlijk! Wandelend, rennend of aanmoedigend! Sportverenigingen, bedrijven, scholen en diverse clubjes uit alle kernen van de gemeente worden uitgenodigd om aan de Rotary Santarun mee te doen. Wil je met het bedrijf een alternatief Kerst-Event organiseren, Sponsor de Santarun en kom gezellig deelnemen voor het goede doel!! Iedereen kan het, het is geen prestatieloop, het is vooral een gezellig feestje.

Hoe werkt de Rotary Santarun?

Voor € 15,- pp kan iedereen deelnemen. Daarvoor krijgen alle deelnemers een echt kerstmannenpak dat ze na afloop mogen houden, een rugnummer en uiteraard een echte Rotary Santarun medaille. Alle informatie staat op deze website, waar ook ingeschreven kan worden. Als de betaling binnen is, ontvang je een bon, waarmee je bij de Hema in Naaldwijk het pak en startnummer kan afhalen, vanaf 1 december 2017. Op de dag zelf is het nog mogelijk om in te schrijven in een standje bij de start.  Boven alles telt natuurlijk: hoe meer lopers hoe hoger het bedrag wordt dat we kunnen schenken aan de goede doelen: de kindertehuizen in Sibiu in Roemenië en Stichting Westlands Hoop.