Met z’n allen in kerstmannenpak rennen en wandelen voor het goede doel

Na een Covid-dip is er op zaterdag 10 december als vanouds weer een Santarun in Westland. Honderden deelnemers, verkleed in een knalrood kerstmannenpak, gaan dan rennen en wandelen voor een goed doel. Voor het eerst in en rond het centrum van ’s Gravenzande. Eerdere versies vonden plaats in Naaldwijk.

De Santarun Westland is een breed publieksevenement bereikbaar voor jong en oud. Vorige keren deden veel gezinnen met kinderen (soms met opa’s en oma’s) mee, maar ook groepjes vrienden en vriendinnen. Gekozen kan worden tussen 2,5 km wandelen of 5 km hardlopen. De massale start is op het Marktplein met een gezamenlijke warming-up en daar is later ook de finish met de medaille-uitreiking. Meedoen kost € 15 euro (kinderen € 5), het pak is inbegrepen.

Drie goede doelen

De rode bewegende sliert deelnemers loopt en rent dit jaar voor drie goede doelen. Dat zijn de stichting Droom je thuis, een Westlandse organisatie die huisvesting realiseert voor mensen met een meervoudige handicap of een verstandelijke beperking. Daarnaast Luz Zomerkamp die minivakanties organiseert voor kinderen die door omstandigheden niet op vakantie kunnen. En tenslotte ROPO, die al jaren Roemeense tehuizen ondersteunt waar meervoudig gehandicapte weeskinderen wonen.

De kleurrijke goede doelen-manifestatie is een initiatief van de Rotaryclubs Westland en Westland Polanen. De organisatie zoekt nog sponsors zodat ook dit jaar weer een mooi bedrag kan worden overhandigd aan de organisaties die zorgen voor het welzijn van kinderen.